سنسور خازنی ضریب دی الکتریک

 

ثابت دی الکتریک (ɛ) و ضریب اتلاف (DF) با ظرفیت خازن (C) تناسب دارد و قابل محاسبه از اندازه گیری ظرفیت خازن می باشند. ظرفیت خازنی، بین یک خازن صفحه موازی ، مستقیماً با ثابت دی الکتریک عایق جدا کننده هادی ها و منطقه رسانا  A  متناسب است و با فاصله d ، بین هادی ها نسبت عکس دارد:

C = ε A / d

اگر شکاف بین صفحات با یک ماده دی الکتریک پر شود، ظرفیت خازن با ضریب ثابت مشخص از آن ماده افزایش می یابد. ثابت دی الکتریک ε ، به صورت زیر تعریف می شود:

Cm = ε Cv

که در آن Cm و Cv به ترتیب ظرفیت ماده و خلا هستند. از آنجا که مواد دی الکتریک بر نیرویی که دو صفحه بار مخالف یکدیگر را جذب می کنند تأثیر می گذارد ، بنابراین بر اساس معادله کولمب ممکن است ثابت دی الکتریک به عنوان اثر نسبی محیط بر این نیروی جذب تعریف شود:

F = Q Q′ / ε d2

که در آن F = نیروی جذب بین دو صفحه ، Q = بار در یک صفحه ، ′Q = بار در صفحه دوم ، ɛ = ثابت دی الکتریک و d = فاصله بین صفحات  است.

با توجه به ویژگی های ثابت دی الکتریک روغن با تغییرمیزان رطوبت ، ذرات سایشی و مقدار اسید ، سنسور خازنی برای نظارت بر تغییر ثابت دی الکتریک آن در زمان واقعی استفاده می شود ، بنابراین محتوای رطوبت ، ذرات سایشی و اسید را در تغییرات روغن تجزیه و تحلیل کنید.

مزیت آشکار زیر سیستم مانیتورینگ ثابت دی الکتریک این است که می تواند عملکرد جامع روغن را کنترل کند و پیری و آلودگی روغن را به طور کلی درک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *